miércoles, 23 de febrero de 2011

El nostre pitjor enemic: L'ortografia!

UNIVERSITAT NIVELL LINGÜÍSTIC
Responsables de facultats i escoles de la Universitat de Lleida (UdL) constaten un descens en el nivell lingüístic dels estudiants. Asseguren que cometen faltes d’ortografia colossals tant en català com en castellà, errors gramaticals i que tenen dificultats importants en l’expressió oral. Els docents es mostren preocupats per aquesta situació, que es repeteix tant en carreres de ciències com de lletres.
Els llicenciats també cometen faltes La UdL constata que els alumnes fan faltes bàsiques i no saben expressar-se.
Responsables de facultats destaquen el baix nivell amb què arriben a la universitat

S. ESPÍN❘ LLEIDA ❘ Alumnes molt preparats en qüestions relacionades amb les noves tecnologies, però que cometen faltes d’ortografia colossals, com oblidar-se de les hacs o confondre una b amb
una v, no saben estructurar frases correctament, els costa entendre els textos i no els preocupa
gens la presentació dels treballs.
Aquest és el perfil general dels universitaris de primer curs, segons constaten responsables
de facultats i escoles de la Universitat de Lleida consultats per aquest diari. Consideren que arriben a la carrera amb dèficits acumulats de primària i secundària i també destaquen una falta
generalitzada de cultura de l’esforç i la responsabilitat.
La degana de Lletres, Imma Lorés, va indicar que ja han començat a treballar conjuntament
amb docents de secundària i va admetre que els alumnes de titulacions de lletres, sobretot els
de primer curs, també fan faltes ortogràfiques. “No paren atenció ni hi donen importància”, va
indicar, malgrat que va remarcar que tenen altres habilitats. La degana de Ciències de l’Educació,
Mar Moreno, va corroborar la gran quantitat d’errades ortogràfiques que es troben els professors en els escrits dels estudiants i va remarcar que “el nivell d’expressió escrita i oral és molt baix”. En aquest sentit, va explicar que els alumnes de tercer no saben expressar-se en la defensa de la memòria de les pràctiques que han d’efectuar i va afegir que estan rebent queixes
dels centres en què fan aquestes pràctiques. Va indicar que, a més d’aquests aspectes de llenguatge, les queixes també són per qüestions bàsiques de responsabilitat, com per exemple que falten a les pràctiques o no compleixen l’horari.

El degà de Dret i Economia, Pere Enciso, també va coincidir a destacar les faltes ortogràfiques
dels alumnes i el de Medicina, Joan Ribera, va assenyalar que, fins i tot, les cometen els
d’aquesta carrera, en què es matriculen tradicionalment bons estudiants a causa de la seua
elevada nota d’accés. “Tenen dèficits en habilitats d’expressió escrita i oral, tot i que són molt
bons estudiants”, va remarcar.

DETALLS ESCRIPTURA
Projecte final de carrera amb 20 faltes en un full
■ Un docent de la Universitat de Lleida va explicar que un alumne d’una titulació tècnica va presentar un projecte de final de carrera, que va defensar davant d’un tribunal, amb vint faltes
d’ortografia només a la primera pàgina. A la resta, continuaven els errors ortogràfics. En general, en totes les titulacions constaten un nivell molt baix en expressió escrita, tant en català com en castellà, i destaquen que ni tan sols se’ls ocorre passar el corrector informàtic.

LECTURA

Dificultats per llegir
i resumir un text
■ Responsables de facultats reconeixen que els estudiants tenen dificultats per comprendre
un text i resumir-lo en unes quantes línies, així com també en l’expressió oral. Per exemple,
en les presentacions a classe en cursos avançats utilitzen un llenguatge col·loquial, en lloc de formal, i no saben estructurar un discurs.

PRESENTACIÓ
Treballs sense índex
ni enquadernació
■ Alguns centres remarquen que els alumnes presenten els treballs sense tindre cura de la
presentació. Sense enquadernar, per exemple, però també sense el preceptiu índex, sense detallar la bibliografia que s’hi ha utilitzat o, fins i tot, sense posar el nom a la portada. Davant
d’aquesta situació, una facultat ha decidit penjar a la seua pàgina web una guia de recursos i
consells per als estudiants en aquest sentit.

HÀBITS
Falta de puntualitat i beure refrescos a classe
■ La falta de cultura de l’esforç i d’hàbits d’educació és un altre dels aspectes que preocupa els
professors universitaris. Diversos docents van explicar que hi ha estudiants que arriben sistemàticament tard i entren a la classe sense problemes, d’altres mengen o beuen refrescos o llegeixen el diari. A Agrònoms també han detectat un descens en el nivell en els últims anys (en aquest cas també fan reforç de matemàtiques i química), segons el seu director, Jaume Lloveras.
Així mateix, a la Politècnica reconeixen faltes d’ortografia PRÀCTIQUES DEFICIENTS
Ciències de l’Educació rep queixes dels centres on els estudiants fan les pràctiques per falta de responsabilitat tan “abismals” que fins i tot s’han plantejat prendre algun tipus de mesura de penalització, malgrat que de moment no n’han pres cap. No obstant, els docents asseguren
que aquests dèficits són generalitzats entre els universitaris de tot l’Estat i veuen en l’adaptació de carreres a Europa una oportunitat per millorar les seues competències expressives i lingüístiques

No hay comentarios:

Publicar un comentario